tiistai 5. maaliskuuta 2013

Veteraanien SM-hallikisat 2.-3.3.2013



Tämän Teneriffan juoksuleirin jälkeisen viikon otin juoksurintamalla tosi rauhallisesti, tein tiistaina puolen tunnin lenkin ja torstaina kävin Esport –areenalla kokeilemassa muutaman 200 metrin vedon avulla miltä vauhdikkaampi juoksu tuntuu ja kuinka tukossa olen. No eivät nuo vedot huonostikaan menneet, mutta vähän tukkoista kuitenkin. Viikonloppuna 2.-3.3. oli edessä Veteraanien SM-hallikisat Helsingin Liikuntamyllyssä ja olin ilmoittautunut 1.500 metrille ja 3.000 metrille, jälkimmäisen matkan ollessa minulle ehdottomasti parempi.

Lauantaina olin aika jännittynyt ennen 1.500 metrin kilpailua, tavoitteeksi olin asettanut viime kesänä juoksemani ajan (5.08) alittamisen. Juoksu lähti liikkeelle sikäli hyvin, että kärkikään ei lähtenyt minulle älytöntä vauhtia vaan aika tasaista n. 5 minuutin vauhtia liikkeelle. Siinä vauhdissa minäkin pysyin aika helposti. Meitä juoksi 7 kaveria peräkkäin tasaisena jonona kunnes kilometrin jälkeen kärki lähti vähän kiihdyttämään vauhtia ja siihen minä en pystynyt vastaamaan. Päätin juosta loppuun asti oman juoksuni ja pyrkiä pitämään vauhdin tasaisena ja lopuksi sitten kiristämään jos vaan yhtään olisi varaa siihen. Yritin jonkinlaista 200 metrin loppukiriäkin, mutta tuntui, ettei vauhti silti kiihtynyt yhtään. Olin maalissa lopulta viimeinen eli 7. ja loppuaikani oli 5.02,79 eli olin alittanut tavoitteeni reilusti ja olinkin juoksuuni tyytyväinen. Kun katselin sitten jälkeenpäin syketietojani, niin huomasin maksimisykkeeni olleen vain 177 (normaalisti se on välillä 185 – 188). Ehkä kroppa oli sittenkin vähän jumissa Teneriffan jäljiltä.

Sunnuntain 3.000 metrille olin alun perin ajatellut tavoitteeksi 11 minuutin alittamisen, mutta hyvin menneen 1.500 metrin jälkeen asetin uuden tavoitteen, joka oli viime kesän 10.54 –ajan parantamisen. Sunnuntaina en enää jännittänyt juoksua vaan pystyin odottamaan lähtöä rennoin mielin, sen verran hyvältä juoksu lauantaina oli tuntunut. 

Meitä lähti matkaan tällä kertaa 6 juoksijaa ja heti lähdön tapahduttua kaksi kaveria lähti omille teilleen ja yksi jäi selkeästi jälkeen, jolloin meitä oli 3 yhdessä ryhmässä juoksemassa. Tässä ryhmässä alkuvauhti oli alle 10.30 –loppuaikaan menevässä vauhdissa, mutta päätin kuitenkin yrittää pysyä siinä mukana niin pitkään kuin pystyn. Puolimatkan paikkeilla toisena ollut juoksija keskeytti ja olinkin yllättäen mukana ryhmässä, jossa taisteltiin sijoista 2-4. 

Kahden kilometrin väliaika oli n. 6.57 ja kolmen ryhmämme oli edelleenkin edennyt tasaista vauhtia ja tämä vauhti alkoi olla itselleni vähän liikaa. Aloin jäämään tasaisesti edelläni juoksevasta kaksikosta ja lopulta päädyin neljänneksi. Loppuaikani oli 10.38,81 eli huomattavasti parempi mitä olin odottanut. Jäin lopulta hopeasta 12 ja pronssista 11 sekuntia. Maksimisykkeeni oli tällä kertaa 180 eli se nousi jo vähän paremmin kuin launtaina, mutta ei ollut vieläkään ihan normaalilla tasollaan.

Tästä on nyt hyvä jatkaa harjoittelua kohti kesän kisoja tavoitteena taas parantaa nyt juostuja aikoja. Lopullisena tavoitteena minulla on ensi vuonna (2014) juostavat Veteraanien SM-kisat, jolloin olen siirtynyt uuteen sarjaan (M50), ja henkilökohtaisen mitalin voittaminen niissä kisoissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti