tiistai 3. marraskuuta 2015

CEVNI -kurssi ja -tutkinto 24.-25.10.2015

Espoon Kipparit järjesti 24.-25.10. CEVNI-kurssin ja toisen päivän päätteeksi tentin.

CEVNI-kurssilla opiskellaan Euroopan sisävesisäännöstön (Code Européen des Voies de laNavigation Intérieure) perusteet. Kurssilla käsitellään muun muassa sisävesienkulkusäännöt, käytettävät alusten valot, merkkikuviot ja äänimerkit sekä sisävesien väylä-ja vesiliikennemerkit, liikennevalot ja muut opasteet.

CEVNI-maiden sisävesillä liikkuminen edellyttää todistusta näiden sääntöjen osaamisesta. Osoitus tästä taidosta on kansainvälisen huviveneenkuljettajakirjan I-merkintä (Intérieure).

CEVNI -sääntöjen piirissä ovat seuraavat maat:

Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Itävalta, Kazakstan, Kroatia, Liettua, Luxemburg, Moldova, Puola, Ranska, Romania, Saksa, Serbia, Slovakia, Sveitsi, Tsekki, Ukraina, Unkari, Valko-Venäjä ja Venäjä.

Navigointikelpoiset joet Rein, Mosel, Tonava ja Sava ylittävät valtioiden rajoja tai ovat jossain kohtaa valtioiden välisenä rajajokena. Kullakin näistä joista on jokikomissio, jolle valtiot ovat kansainvälisin sopimuksin antaneet vastuun vesiliikenteen hallinnoimisesta. Päätöslauselma CEVNI-säännöistä on pantu täytäntöön myös näillä jokialueilla.

Kansainvälisen vesiliikenteen kanavista Kielin kanava Saksassa ja Saimaan kanava samoin kuin valtioista Suomi ja muut Pohjoismaat eivät ole CEVNI-sääntöjen piirissä. Samoin Iso-Britannia on säännöstöjen ulkopuolella.

Paljon tuli taas uutta asiaa, mutta hyvinhän tuon kaiken ehti omaksua. Tentti oli tunnin mittainen ja se sisälsi paljon oikein/väärin -kysymyksiä ja niiden lisäksi piti tunnistaa alusten valoja, väylämerkkejä ja vesiliikennemerkkejä.

Läpäisin tentin 58 pisteellä (maksimin ollessa 60). Nyt on siis virallinen lupa lähteä veneilemään Seinelle, Tonavalle tai vaikkapa Reinille. Täytyy vaan uusia huviveneenkuljettajakirja, jotta saa siihen tuon I-merkinnän. Yhtenä haasteena noilla Euroopan sisävesillä on se, että kaikki virallinen kommunikointi hoidetaan aina kunkin maan virallisella kielellä.

Mitäköhän seuraavaksi merenkulun alalta opiskelisi?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti