Edistetään joukkoliikenteen käyttöä:
- Palautetaan ikäihmisten kertalippualennus
- Muutetaan HSL:n B-lippuvyöhykkeen rajaa Espoon
puolella
- Länsimetron jatkeen valmistumisen jälkeen turvataan linja-autoliikenteen
kattavuus muutenkin kuin vain metron syöttöliikenteessä. Suoria
linja-autoyhteyksiä Helsinkiin tarvitaan jatkossakin
HSL lopetti ikäihmisten kertalippualennuksen ja
tarjoaa tilalle alennettua kausilippua. Tämä on herättänyt erittäin paljon
närää ikäihmisissä ja monissa muissakin heidän puolestaan. Nyt henkilö, joka
saa Kelalta kansan- tai takuueläkettä tai kuntoutustukea, voi ostaa 50
prosentin alennuksella myös kertalipun (tämä on hieno asia). Sen sijaan muut 70
vuotta täyttäneet eivät tätä kertalippualennusta enää saa. Ennen lippumuutosta
heillä oli mahdollisuus ostaa kertalippu 45 %:n alennuksella ajalle 9-14.
Nyt olisikin mielenkiintoista kuulla miten tämä
lippumuutos on vaikuttanut ikäihmisten liikkumiseen ja HSL:n lipputuloihin. Mielestäni
ikäihmisten kertalippualennus pitää palauttaa mahdollisimman pikaisesti. Suurin
osa käyttää mielellään joukkoliikennettä, mutta ei ole valmis ostamaan
kausilippua. Kertakustannus on monelle liian suuri. HSL:n mukaan 30 vuorokauden
lippu tulee kertalippua edullisemmaksi jo silloin, jos teet enemmän kuin kuusi
edestakaista matkaa kuukaudessa. Monet kuitenkin tarvitsevat lipun ehkä 2-4
kertaa kuukaudessa, jolloin kausilippu tuleekin jo selvästi kalliimmaksi.
Espoo on jaettu kahteen eri lippuvyöhykkeeseen, B ja
C. Raja menee Matinkylän kohdalla. Olisin muuttamassa vyöhykerajaa siten, että
koko Espoo olisi vyöhykkeen B piirissä. Ellei tämä onnistu, niin vyöhykerajan B
pitäisi ulottua vähintäänkin Kehä III:n mukaisesti. Vyöhykerajoja ei ole tällä
hetkellä toteutettu millään tavoin tasapuolisesti. Esimerkiksi vyöhyke B
ulottuu Helsingissä huomattavasti pidemmälle itään kuin mitä se vastaavasti
ulottuu Espoon puolella länteen. Vasta-argumenttina tulee varmasti olemaan,
että jos B-vyöhykkeen rajaa siirretään, niin silloin Espoon pitää maksaa
huomattavasti enemmän subventiota. Näkisin yhtenä vaihtoehtona sen, että kahden
vyöhykkeen (A+B) lipun hintaa nostetaan hieman. Tällä toimenpiteellä ja
todennäköisellä julkisen liikenteen käytön lisääntymisellä pystytään kattamaan
vyöhykemuutoksen aiheuttamat kulut. Helsinki tulee varmasti vastustamaan tätä
ehdotusta, mutta yhteistyössä ja neuvottelemalla uskoisin tämän olevan
toteutuskelpoinen ratkaisu.
Nykyisen aikataulun mukaan Länsimetron jatko valmistuu
liikenteelle vuonna 2023. Käytännössä missään muualla maailmassa ei ole jätetty
joukkoliikennettä pelkän metron varaan, se on liian vikaherkkä ratkaisu. On kuitenkin hyvin todennäköistä, että HSL haluaa
lopettaa suorat linja-autoyhteydet esimerkiksi Soukasta Kamppiin. Mielestäni
suoria yhteyksiä metron rinnalle tarvitaan jatkossakin, näin toimitaan yleisesti
muissakin kaupungeissa maailmalla. Ei koko Espoon joukkoliikennettä voida
rakentaa pelkästään raiteiden ja asemille ajettavan syöttöliikenteen varaan.
Toistan vielä, että jatkossa tarvitaan myös suoria linja-autoyhteyksiä
Helsinkiin. Muuten liian monen espoolaisen matka-aika pitenee niin paljon,
ettei joukkoliikennettä nähdä järkevänä vaihtoehtona, sen sijaan käytetään omaa
autoa entistäkin useammin.
Nyt on aika panostaa
joukkoliikenteen käytön lisäämiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti