perjantai 28. elokuuta 2015

Tutustuminen Espoon merellisiin ulkoilupalveluihin

Liikunta- ja nuorisolautakunnan jäsenet oli kutsuttu tutustumaan Espoon tarjoamiin merellisiin ulkoilupalveluihin torstaina 27.8. Osallistuminen oli yllättävän niukkaa, paikalla oli kaupungin työntekijöitä ja lautakunnan jäseniä yhteensä 10. No oli ainakin laivassa tilaa.

Ilma oli todella upea, aurinko paistoi ja lämpöä oli 20 astetta kun lähdimme liikkeelle Soukan venesatamasta klo 17. Suuntasimme ensin Pentalan ohi itäpuolelta. Pentalaan on valmistumassa saaristomuseo, kunhan kaupunki vaan myöntäisi viimeistelyä varten tarvittavat rahat. Museo on tosiaan viimeistelyä vaille valmiina ja tavoite olisi saada se valmiiksi ensi vuonna. Pentalan jälkeen jatkoimme kohti Stora Herrön vierasvenesatamaa ja siitä jatkoimme Rövareniin, jonne rantauduimme. Yhteysvenelaituri on saaren pohjoispuolella ja näkymä oli mahtava.

Meri tyyni, aurinko paistaa ja pilvirintama näkyy taivaanrannassa. Kävimme Rövarenissa myös saaren eteläpuolella, jossa näkyi pienenpientä merenkäyntiäkin.

Tuosta kun jatkaisi kohti etelää, niin vastaan tulisi Viron rannikko.

Rövarenista jatkoimme ulkoväylää pitkin kohti Iso-Vasikkasaarta, johon jälleen rantauduimme. Kahvilassa saimme maukasta pullaa ja maistuvaa kahvia. Emäntä kertoi saaren ja kahvilarakennuksen historiasta. Kahvilan vanhin osa on rakennettu jo 1800 -luvun loppupuolella. Temppelisalmen pohjoispuolella olevan rakennuksen historiakin selvisi. Kyseessä on antiikintutkija ja kreikan kielen professori Ivar A. Heikelille rakennettu työhuone.

Iso-Vasikkasaaressa löytyy tekemistä kaikille, on luontopolkuja, uimarantoja ja frisbeegolf -ratakin. Saareen on tulossa pienvenesatamakin viimeistään ensi keväänä.

Jatkoimme jälleen matkaa ja paluureitti kulki Svinön salmen kautta. Takaisin Soukkaan saavuimme klo 20.

Reissu oli kokonaisuudessaan hieno, kuulimme asiantuntevalta oppaaltamme Espoon merellisistä palveluista hyvinkin tarkkoja tietoja. Samalla saimme informaatiota siitä minkälaisia suunnitelmia palveluiden kehittämiseksi on olemassa ja mitä nyt on jo tehty. Meille kerrottiin myös ohittamistamme saarista ja rannalla olevista rakennuksista mielenkiintoisia tarinoita. Matkalla sivuutimme mm. Yleisradion henkilökunnan virkistyssaaren ja puolustusvoimien ns. budjettisaaren sekä Kauniaisten omistaman rantaosuuden.

Kiitos tästä mielenkiintoisesta esittelymatkasta!